40 වසරකට කලින් සම්මත කරගත් වඩුක්කොඩෙයි යෝජනාවට කිසි විටක ඊලාමය සඳහා ජන වරමක් ලැබුණේ නැත

උතුරු සහ නැගෙනහිර පළාත් ඒකාබද්ධ කොට, දෙමළ ජනතාවගේ වෙනම ස්වාධීන රාජ්‍යයක් හෙවත් ඊලාමයක් ප‍්‍රකාශයට පත් කරමින් යෝජනා සම්මත කර ගැනුණු, 1976 මැයි 14 වැනි දා පැවති දෙමළ එක්සත් විමුක්ති පෙරමුණේ විශේෂ සැසිවාරයට දැන් හතළිස් වසරක් සපිරෙයි.

අමිර්තලිංගම්

ජනප‍්‍රිය විශ්වාසය වුණේ, දෙමළ ජනතාව බහුතරයක් වෙසෙන උතුරු පළාත සහ මිශ‍්‍ර වාර්ගික සංයුතියකින් යුත් නැගෙනහිර පළාත ඒකබද්ධ කොට ගත් ‘බෙදුම්වාදී යෝජනාව’ වෙනුවෙන්, 1977 ජුලි පාර්ලිමේන්තු මැතිවරණයේදී ඔවුන්ගේ ප‍්‍රධාන පක්ෂය වන ‘දෙමළ එක්සත් විමුක්ති පෙරමුණට’ දෙමළ ජනතාව ජනවරමක් දුන් බවයි. 1980 ගණන්වල සහ 1990 ගණන්වල ලංකාවේ සේවය කළ ඇමරිකානු විදේශ සේවා නිලධාරීන්ගේ විශ්වාසය වුණේත් එයම බව, එවකට ඇමරිකානු තානාපති කාර්යාලයේ දේශපාලනික විශ්ලේෂකයා වශයෙන් ඔවුන් සමග කිට්ටුවෙන් කටයුතු කළ මම දනිමි.

1976 මැයි 14 වැනි දා යාපනේ වඩුක්කොඩෙයි නගරයේ පැවති දෙමළ එක්සත් විමුක්ති පෙරමුණේ ප‍්‍රථම සම්මේලනය තුළ, පක්ෂ නායක එස්. ජේ. වී. චෙල්වනායගම්ගේ නායකත්වය යටතේ, උතුරු නැගෙනහිර දෙපළාත ඒකාබද්ධ කර ගත්, ශ‍්‍රී ලංකා රජයෙන් වෙන් වූ ස්වාධීන දෙමළ රාජ්‍යයක් පිහිටුවා ගැනීමට ඒකමතිකව යෝ්ජනා සම්මත කරගත්තේය.

එම යෝජනාවේ එක් කොටසකින් මෙසේ කියැවේ:

‘‘1976 මැයි 14 වැනි දා වඩුක්කොඩෙයි මැතිවරණ කොට්ඨාශයේදී රැුස්වූ දෙමළ එක්සත් විමුක්ති පෙරමුණේ ප‍්‍රථම ජාතික සම්මේලනය මෙසේ ප‍්‍රකාශ කර සිටී:

දෙමළ ජනතාවගේ ශ්‍රේෂ්ඨ භාෂාව, ඔවුන්ගේ ආගම්, ඔවුන්ට ආවේණික සංස්කෘතිය සහ උරුමයක් සහිත ජනතාවක් වශයෙන්ද, යුරෝපීය ආක‍්‍රමණිකයන්ගේ ආයුධ බලයෙන් යටපත් කෙරෙන තෙක් සියවස් ගණනක් තිස්සේ විශේෂිත වූ භූමියක තමන්ගේම වූ ස්වාධීන රාජධානියක් පිළිබඳ ඉතිහාසයක් ඇති ජනතාවක් වශයෙන්ද, ඊටත් වඩා, තමන්ගේ භූමි භාගයේ තමන් විසින් තමන්ව පාලනය කරගන්නා වෙනම ඒකකයක් වශයෙන් පැවතීමේ අභිලාෂය සහිත ජනතාවක් වශයෙන්ද, දෙමළ ජනතාව යනු, සිංහලයන්ගෙන් වෙනස් වූත්, විශේෂිත වූත්, ජාතිකමය දේශයක් වන්නේය. එසේම, දෙමළ ජනතාවගේ ජාතික රාජ්‍යත්වයේ සෑම අංගයක්ම, එනම් ඔවුන්ගේ භූමිය, භාෂාව, පුරවැසි භාවය, ආර්ථික ජීවිතය, රැුකියා සහ අධ්‍යාපනික අවස්ථාවන් ඔවුන්ව අහිමි කොට, නව යටත්විජිතවාදී හාම්පුතුන් වන සිංහලයන් සතු බලය අපහරණය කරමින්, 1972 ජනරජ ආණ්ඩුක‍්‍රම ව්‍යවස්ථාව හරහා දෙමළ ජනතාව වහල් ජාතියක් බවට පත්කොට ඇති බව මේ සම්මේලනය ලෝකයාට ප‍්‍රකාශ කොට සිටී.

බහුතරයක් උතුරු නැගෙනහිර පළාත්වලින් පිටත වෙසෙන ජනතාවක් නියෝජනය කරන වතුකරයේ කම්කරු වෘත්තීය සමිතියක් වශයෙන් ලංකා කම්කරු කොන්ග‍්‍රසය, වෙන් වූ දෙමළ ඊලාම් රාජ්‍යයක් පිහිටුවීම සම්බන්ධයෙන් දක්වා ඇති කොන්දේසි සැළකිල්ලට ගන්නා අතරේම, මේ රටේ දෙමළ ජාතියේ හුදු පැවැත්ම ආරක්ෂා කර ගැනීම සඳහාම, ඕනෑම ජාතියකට ආවේණික ස්වයං-නිර්ණ අයිතිය මත පදනම්ව, නිදහස්, ස්වෛරී, ලෞකික, සමාජවාදී දෙමළ ඊලාම් රාජ්‍යයක් යළි ස්ථාපිත කිරීම නොවැළැක්විය හැකිව තිබෙන බව මෙම සම්මේලනය සම්මත කර සිටී.’’

දකුණු ආසියාව සඳහා ඇමරිකානු රාජ්‍ය දෙපාර්තමේන්තුවේ සහාය ලේකම්වරයා වන රිචඞ් බුෂර් 2006 ලංකාවට පැමිණි අවස්ථාවේ ප‍්‍රවෘත්ති සාකච්ඡුාවක් අමතමින්, ශ‍්‍රී ලංකාවේ ප‍්‍රශ්නයට දෙන විසඳුමක් තුළ ලංකාවේ දෙමළ ජනතාවගේ ‘නිජබිම’ පිළිබඳ අදහස ඇතුළත් විය යුතු යැයි කියා සිටින අවස්ථාව වන විට, ඊට දශක ගණනාවකට පෙර සිටම එල්.ටී.ටී.ඊ. ප‍්‍රචාරණය මගින් එම අදහස ලෝක ප‍්‍රජාවට ඒත්තු ගන්වා තිබුණි. උතුරු සහ නැගෙනහිර ජනතාව, දෙමළ නිජබිමක් සහ වෙනම ස්වාධීන රාජ්‍යයක් සඳහා වූ 1976 වඩුක්කොඩෙයි යෝජනාව වෙනුවෙන්, 1977 පාර්ලිමේන්තු මැතිවරණයේදී සිය කැමැත්ත ප‍්‍රකාශ කරන ලදැයි ඉන් කියැවිණ.

ඇත්ත වශයෙන්ම, 1979 ඇමරිකාවේ මැසචුසෙට්ස් ප‍්‍රාන්ත ආණ්ඩුවේ සැසිවාරයකදීත් මේ යෝජනාව සම්මත කර ගැනුණි. ඒ අවස්ථාවේ දෙමළ විමුක්ති එක්සත් පෙරමුණේ නායක එම්. සිවසිතම්බරම් සභා ශාලා විශේෂ ගැලරියේ වාඩි වී සිටියේය. මේ සිද්ධිය හේතු කොටගෙන, කොළඹ විශාල ඇමරිකානු විරෝධයක් ප‍්‍රකාශයට පත්විය. ලංකාව බෙදීමට ඇමරිකාව කටයුතු කරන බවට ලංකාවේ මාධ්‍ය චෝදනා කෙළේය. මැසචුසෙට්ස් යනු, ඇමරිකාව සමන්විත වන ප‍්‍රාන්ත ආණ්ඩු පනහකින් එකක් පමණක් වන බවත්, ඇමරිකාවේ සෑම ප‍්‍රාන්ත ආණ්ඩුවක්ම ස්වාධීන ජනතා ඡන්දයෙන් පත්කර ගැනෙන අතර සෑම ප‍්‍රාන්ත ආණ්ඩුවක්ම වොෂින්ටනයේ ඇමරිකානු මධ්‍යම රාජ්‍යයෙන් නිදහස්ව තම කටයුතු කරගෙන යන බවත්, එදා අපි පෙන්වා දුනිමු. ඒ නිසා, මේ යෝජනාව සම්බන්ධයෙන් මධ්‍යම ආණ්ඩුවේ හෝ ඇමරිකානු කොන්ග‍්‍රසයේ (පාර්ලිමේන්තුවේ) කිසි සම්බන්ධයක් නැති බවත් ලංකාවේ මාධ්‍ය සගයන්ට සහ වෙනත් කොටස්වලට ඒත්තු ගැන්වීමට අපට හැකි විය. ඒ අනුව, ශ‍්‍රී ලංකාවේ විරෝධය සමහන් වුණි.

ශ‍්‍රී ලංකාව අරභයා වන ඇමරිකානු විදේශ ප‍්‍රතිපත්ති න්‍යාය පත‍්‍රය බොහෝ කොට සකස් වුණේ, උතුරු සහ නැගෙනහිර වෙසෙන බහුතර ජනතාවක් වෙනම රාජ්‍යයක් සඳහා අනුමැතිය ප‍්‍රකාශ කොට ඇතැයි යන විශ්වාසය මතයි. 2009 දී එල්.ටී.ටී.ඊ. සංවිධානය පරාජය කිරීමෙන් පසු අද පවා ඇමරිකානු අදහස එයාකාරයි.

දෙමළ එක්සත් විමුක්ති පෙරමුණ හඳුනාගන්නා ඊලාම් භූමි භාගයට, උතුරු පළාතට අයත් පරිපාලන දිස්ත‍්‍රික්ක 4 සහ නැගෙනහිර පළාතට අයත් පරිපාලන දිස්ත‍්‍රික්ක 3 අයත් වෙයි. කෙසේ වෙතත්, නැගෙනහිර පළාතේ මුළු ජනගහනය අනුව එහි වෙසෙන දෙමළ සංයුතිය සියයට 41 ක සුළුතරයකි. එම පළාතේ දිස්ත‍්‍රික්ක තුන වෙන වෙනම ගතහොත්, මඩකලපුව දිස්ත‍්‍රික්කයේ දෙමළ ජනතාව සියයට 71 ක බහුතරයක් වන අතර, ඉතිරි දිස්ත‍්‍රික්ක දෙකේදීම එය නියෝජනය කරන්නේ සුළුතරයකි. එනම්, ති‍්‍රකුණාමලය දිස්ත‍්‍රික්කයේ සියයට 34 ක් සහ අම්පාර දිස්ත‍්‍රික්කයේ සියයට 20 ක් වශයෙනි.

මේ දිස්ත‍්‍රික්ක හතේම මුළු ජනගහනය, 1981 ජන සංගනනයට අනුව, මිලියන 2.9 කි. එයින්, දෙමළ ජනගහනය මිලියන 1.36 ක් හෙවත් සියයට 65 කි. 2007 වන විට එම සංඛ්‍යාව සියයට 50 දක්වා පහළ වැටී තිබුණි. එසේ වී තිබුණේ සිංහල ජනපදකරණයක් නිසා නොව, එම පළාතේ විසූ ජනගහනයෙන් විශාල පිරිසක් රටේ දකුණු පළාත්වල පදිංචියට යාම නිසා ය. 1977 පාර්ලිමේන්තු මැතිවරණයේදී වැඩි ආසන සංඛ්‍යාවක් දෙමළ එක්සත් විමුක්ති පෙරමුණ දිනා ගත් බව සැබෑව. එහෙත්, ඡුන්ද ප‍්‍රතිශතයන් අනුව ගත් විට ඇඳෙන්නේ, වෙනත් චිත‍්‍රයකි. දිස්ත‍්‍රික්ක හතේදී දෙමළ එක්සත් විමුක්ති පෙරමුණට ලැබුණු ඡන්ද ප‍්‍රතිශතයන් මෙසේ ය:

යාපනය සියයට 71. 81 යි. මන්නාරම සියයට 51.44 යි. වව්නියාව සියයට 58.82 යි. මුලතිව් 52.16 යි. ඒ අනුව, උතුරු පළාතේ එකතුව සියයට 58.56 කි.

ත‍්‍රිකුණාමලය සියයට 27.18 කි. මඩකලපුව සියයට 32.14 කි. අම්පාර සියයට 20.25 කි. ඒ අනුව, නැගෙනහිර පළාතේ එකතුව සියයට 26.52 කි.

මේ අනුව, පළාත් දෙකම එකට ගත් විට දෙමළ එක්සත් විමුක්ති පෙරමුණට ලැබුණේ සියයට 42.5 කි. ඊලාම් සංකල්පය සඳහා කැමැත්ත පළ කොට ඇත්තේ උතුරු පළාතේ සියයට 60 කට අඩු ජනතාවක් වන අතර, නැගෙනහිර පළාතේ මුළු දෙමළ ජනගහනය සියයට 41 වුවද, මේ මතය සඳහා ඡන්දය ප‍්‍රකාශ කොට තිබුණේ සියයට 26 ක් පමණි.

මෙය තවත් පැත්තකින් විමසා බැලිය හැක. එනම්, දෙමළ ජනතාවගෙන් කොපමණ ප‍්‍රමාණයක් උතුරු නැගෙනහිර පළාත්වලින් පිට පළාත්වල වාසය කරත්ද යන්නයි. එහිදී, 1971 දී දෙමළ ජනතාවගෙන් සියයට 29.2 ක් ද, 1981 දී සියයට 32.8 ක් ද, 2014 දී සියයට 54 ක් ද වාසය කෙළේ රටේ වෙනත් පළාත්වලයි. මේ, ඉන්දියානු සම්භවය සහිත වතුකරේ දෙමළ ජනතාව සැළකිල්ලට නොගනිමිනි.

ඊලාමයක් සඳහා දෙමළ ජනතාවගේ වරමක් ලැබී ඇතැයි යන වැරදි ආකල්පය තවමත් සංසරණය වන්නේ එවැනි වටපිටාවක් යටතේ ය.

*2016 මැයි 16 වැනි දා ‘ඒෂියන් ටි‍්‍රබියුන්’ වෙබ් අඩවියේ පළවූ “Vaddukoddai Resolution- 40 Years Ago- Never Received a Mandate for Ealam” නැමැති ලිපියේ සිංහල පරිවර්තනය ‘යහපාලනය ලංකා’ 

දයා ගමගේ –

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *